Skip to content
Oona Tynkkynen24.5.2021 12:52

Liikeidean kaupallistaminen on tärkeä osa liiketoiminnan rakentamista

Oletko joskus pohtinut, onko omasta tuoteideastasi liiketoiminnaksi? Jos olet, et ole suinkaan ainoa. Moni yrityksen perustamista miettivä pohtii tätä samaista kysymystä.

”Monesti mielessä on kysymykset siitä, mitä asioita on toteutettava, jotta oman idean liiketoimintapotentiaali selviää, ja mitä vastauksia markkinasta on lähdettävä etsimään”, Yritystehtaan yritysvalmentaja Marko Sorri kertoo. Pohditko skaalattavan liikeideasi kaupallistamista? Tutustu Hautomoon

Yrityksen perustamista miettivät eivät ole Markon mukaan suinkaan ainoita, joilla nuo samat kysymykset pyörivät mielessä.

”Myös jo olemassa olevia yrityksiä ja isompia organisaatioita, jotka pohtivat uusien ideoiden kaupallistamista, pohdituttavat samat kysymykset.”

Tuoteidean saattaminen kannattavaksi liiketoiminnaksi edellyttää liikeidean kaupallistamiskyvyn pohtimista. Tällaiseen ei vielä riitä pelkkä tuoteidea ajatuksella “tämän jutun voi tehdä tällä tuotteella paremmin”, vaan ideaa on hyvä ajatella laajemmastakin näkökulmasta.

Kysymykset, kuten miten ideasta tehdään kaupallisesti kannattavaa, mitkä asiat vaikuttavat siihen, että eurot riittävät peittämään kulut ja mitkä asiat vaikuttavat siihen, että viivan alle jää tulosta, ovat idean kaupallistamisen kannalta kriittisiä. On tärkeää muodostaa kokonaisvaltainen näkemys siitä, mitkä asiat on kohdattava, kun lähdetään rakentamaan toteuttamiskelpoista liiketoimintasuunnitelmaa.

”Mielestäni kannattavan liiketoiminnan rakentamisen edellytyksenä on, että liikeidean kaupallistamiseen liittyviä asioita oivalletaan jo varsin varhaisessa vaiheessa”, Marko kertoo.

 

Liikeidean kaupallistamisen pelikortit syntyvät

Yritystehtaan yritysvalmentajana toimiva Marko Sorri kertoo, että Yritystehtaalle yhteyttä ottavilla yrityksillä jatkuvasti tarpeita liikeidean kaupallistamiseen liittyvien aiheiden oivalluttamiseen.

”Liikeidean kaupallistaminen on yrityksen toiminnan perusedellytyksiä. Tavoitteemme Yritystehtaalla on valmentaa tuoteidean omistajatiimejä kannattavan liikeidean äärelle.”

Marko on ollut rakentamassa yhdessä Topaasian kanssa korttipakkaa, joka auttaa liikeidean kaupallistamisessa.

”Olen suuri Topaasian fani. Olen pelannut ja peluuttanut lukuisia Topaasia -sessioita urani aikana”, Marko paljastaa.

Idea Liikeidean kaupallistamispakan tekoon syntyi tarpeesta.

”Olen peluuttanut Topaasiaa niin varhaisen vaiheen yritysten kuin jo pitkään liiketoimintaa harjoittaneiden kanssa, joilla murrosvaihe tuloillaan. Mielestäni Topaasian pelivalikoimasta puuttui vielä liikeidean kaupallistamisen pakka varhaisen vaiheen tiimeille. Topaasian Jussi heitti minulle pallon, että tee sinä meidän kanssa ja siitä, se idea lähti.”

Pakkaan on niputettu kaupallistamiseen liittyvät ydinasiat yhdessä käsiteltäviksi.

”Liikeidean kaupallistamispakka pakottaa pohtimaan ydinasioita kaupallistamispolun eri vaiheissa, koska polun eri vaiheissa painottuvat eri asiat.”

Pelin aikana on tehtävä valintoja tärkeiden ydinasioiden joukosta. Lopputuloksena pelistä syntyy toimenpidesuunnitelma tulevaisuudelle.

”Pakka on tarkoitettu dialogin käynnistämiseen ja toimenpidesuunnitelman tunnistamiseksi, joka toivottavasti rikastuttaa, helpottaa vaikeidenkin asioiden käsittelyä ja oivalluttaa tekemään oikeita valintoja”, Marko Sorri ja Topaasian perustajajäsen Jussi Galla summaavat.

Marko kertoo, pakan tekemisen olleen monivaiheinen ja mielenkiintoinen kokemus.

”Pakkaa rakentaessa oli pakko pysähtyä miettimään lukuisia projekteja, joissa olen saanut olla mukana ja pohtia, mitkä asiat ovat vaikuttaneet onnistuneisiin kaupallistamispolkuihin. Keskustelin myös lukuisten kokeneiden yritysjohtajien ja omien kollegoiden kanssa, joilta sain hyödyllisiä näkökulmia sisältöihin”, Marko kertoo.

”Liikeidean kaupallistaminen on laaja kokonaisuus ja jouduin rajaamaan neljään osa-alueiseen. Jokaisesta kokonaisuudesta kirjoitimme auki 13 korttia Jussin kanssa, joita testailtiin eri tiimien kanssa. Tekstejä ja sisältöä työstettiin testipelien jälkeen kerätyn palautteen perusteella.”

”Pakan rakentaminen Markon kanssa oli erittäin opettavainen kokemus ja lopputuloksesta tuli mielestäni erinomainen. Tekemisen aikana käydyissä keskusteluissa huokui hänen pitkä kokemuksensa ja intohimo liikeidean kaupallistamisen teemoja kohtaan. Tekeminen sujui erinomaista tahtia, sillä Markon tapaan kuului asioiden jäsentely rauhassa ja räväkkä koeponnistaminen käytännössä”, Jussi kehuu.

topaasia-pakka-cta-2

 

Topaasia on pelillinen keskustelutyökalu. Käytännössä Topaasia tuo valmiin prosessin jolla keskusteluttamista voi toteuttaa aiheista, jotka vaihtelevat työyhteisön kehittämisestä strategian käytäntöön viemiseen. Jussi on Topaasian perustajajäsen. Topaasia on hakenut vauhtia yritystoiminnalleen Yritystehtaan Yrittäjävalmennuksesta. Käy lukemassa Topaasian kokemuksia Yrittäjävalmennuksesta.

avatar

Oona Tynkkynen

sisällöntuottaja #some #graafinensuunnittelu #viestintä oona@yritystehdas.fi 0400 249 616

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT