Skip to content
Yritystehdas

Yrittäjävalmennuksesta eväitä liiketoimintastrategian kehittämiseen

Biketaxi Turun ja Helsingin yrittäjäkaksikko Otto Rantala ja Joel Wenning hyppäsivät yrittäjiksi suoraan koulunpenkiltä. Yrittäjävalmennuksessa he oppivat, että liiketoimintastrategian kehittäminen on pitkäjänteistä tekemistä, joka näkyy ennen pitkää plussana viivan alla.

Liikuntabiologian opinnot imaisivat Otto Rantalan ja Joel Wenningin mukaansa Jyväskylän yliopistossa. Maisterin tutkinnon loppusuoralla idea yrittäjyydestä alkoi houkutella kaksikkoa. Mutta voisiko yliopistosta ponnistaa saman tien yrittäjäksi?

Wenning oli tienannut aiemmin kesätyörahoja Biketaxilla, joka tarjoaa ekologisia elämyskyytejä sähköistetyillä pyörätakseilla. Nyt yritys toimii jo yli kymmenessä kaupungissa. Kun Biketaxi etsi uusia franchising-yrittäjiä vuonna 2021, Rantala ja Wenning tarttuivat tilaisuuteen.

”Biketaxissa motivoivat etenkin ekologiset arvot ja elämyksellisyys. Franchising-ketjun säännöt, muiden yrittäjien tuki sekä valmis konsepti ja brändi tarjosivat turvallisen ympäristön lähteä yrittäjäksi jo opiskeluaikana”, Rantala kuvailee.

Niin Rantala ja Wenning ottivat Biketaxi Turusta vetovastuun. Vuonna 2022 miehet ryhtyivät pyörittämään pyörätaksibisnestä myös Helsingissä.

 

Yrittäjävalmennus ponnahduslautana liiketoimintastrategian kehittämiselle

Aloitteleva yrittäjä voi päästä kehittämään yritystään Yritystehtaan Yrittäjävalmennuksessa – ja saada siitä opintopisteitä. Yrittäjyyttä oli takana vuosi, kun Rantala haki Yrittäjävalmennukseen. Wenning oli jo ehtinyt valmistua mutta osallistui silti sparrauksiin.

Yrittäjävalmennus starttasi vuoden 2021 lopulla ja päättyi loppuvuonna 2022. Vuoden kestävä valmennus osui samaan hetkeen, kun Biketaxi otti harppauksen Helsinkiin.

”Ensimmäisen vuoden aikana olimme keskittyneet lähinnä yritystoiminnan perusasioihin, mutta valmennuksessa ryhdyimme oikeasti kehittämään liiketoimintastrategiaamme.”

Valmennus lähti liikkeelle yrittäjien omista tarpeista. Tapaamisia oli kuukausittain – etäyhteydellä ja kasvotusten. Rantalan mielestä valmentaja Juha Ruuska oli tärkeä tukihenkilö, joka osasi kysyä juuri oikeita kysymyksiä ja motivoida pohtimaan olennaisia asioita.

”Juhan kanssa oli luontevaa jutella mistä tahansa. Luottamuksellisen ja ymmärtäväisen ilmapiirin ansiosta sai olla täysin oma itsensä”, Rantala iloitsee.

 

Liiketoimintastrategia perustuu tavoitteisiin ja suunnitelmallisuuteen

yrityksen liiketoimintastrategia perustuu tavoitteisiin ja suunnitelmallisuuteen

Biketaxin bisnes jakautuu kahteen osaan: asiakkaiden kuljettamiseen sekä näkyvyyden myymiseen yhteistyökumppaneille. Yrittäjävalmennuksessa liiketoimintastrategiaa kehitettiin sen mukaan, mitä yrityksen vuodenkierron aikana luontaisesti tapahtuu.

Alkuvuodesta valmennuksessa pureuduttiin mainospaikkojen myyntiin ja työntekijöiden rekrytointiin, keväällä itse palvelun eli pyöräajelujen markkinointiin ja kesällä työyhteisöön ja esihenkilötyöhön.

Jo ennen valmennusta Rantalalla ja Wenningillä oli liiketoimintastrategia, mutta valmennuksen aikana Ruuska auttoi yrittäjäkaksikkoa hahmottamaan tavoitteet, joita kohti edetä konkreettisin askelin yhteisen suunnitelman mukaan.

”Harjoittelimme asettamaan ja seuraamaan tavoitteita: Kuinka paljon meidän täytyy kontaktoida yhteistyöyrityksiä? Minkä verran haluamme saada myyntiä tietyllä aikavälillä? Ja miten paljon tarvitsemme työntekijöitä?” Rantala havainnollistaa ja jatkaa:

”Kun kehitimme liiketoimintastrategiaa yhdessä, varmistimme, että olemme varmasti samalla sivulla Joelin kanssa. Liiketoimintastrategia luo jatkuvuutta ja turvaa. Siitä tulee luottavainen fiilis.”

 

Liiketoimintastrategian kehittäminen vaatii yrittäjiltä yhteistä pohdintaa

Koska Rantala ja Wenning pyörittävät yritystään kaksin ja asuvat eri kaupungeissa, yhteistyölle oli kehitettävä aluksi toimintatavat. Niin ystävät kalenteroivat yhteisen palaverin joka perjantaille.

”Pian huomasimme, että meidän kannattaisi myös keskittyä enemmän omiin vahvuuksiimme ja kiinnostuksen kohteisiimme. Niin minusta tuli henkilöstövastaava, kun taas Joel hoitaa myyntiä ja markkinointia”, Rantala muotoilee.

Mitä sitten ovat yrityksen sekä yrittäjien omat arvot? Ja miten ne liittyvät liiketoimintastrategian kehittämiseen? Kaksikko arvostaa etenkin työntekijöiden ja yrittäjien hyvinvointia sekä arvon tuottamista asiakkaille. Ilman näitä pilareita Biketaxi ei voisi tehdä kestävää tulosta.

 

”Valmennuksessa ei kannata odottaa valmiita vastauksia, mutta sen turvallisessa, innostavassa ja motivoivassa ympäristössä voi kasvaa yrittäjänä ja kehittää omaa yritystään.”

 

”Kun tunnistimme omat voimavaramme ja rajamme kantapään kautta, rekrytoimme kaksi kaupunkivastaavaa, jotta meillä jäisi aikaa liiketoiminnan kehittämiseen ja yhteistyökumppaneiden kanssa toimimiseen. Tämä on luonnollinen suunta, jos yritys haluaa kasvaa.”

Strateginen valinta on vaatinut molemminpuolista luottamusta suhteessa alaisiin. Rantala kuitenkin näkee, että jos yrittäjä antaa vastuuta myös muille, asiat luistavat jouhevammin.

Liiketoimintastrategian kehittämisessä on auttanut myös se, että Rantala ja Wenning ovat ryhtyneet dokumentoimaan asioita järjestelmällisesti. Onpa kyseessä sitten markkinointi, myynti tai rekrytointi, täsmälliset dokumentit kertovat ajantasaisen tilanteen, missä mennään.

”Liiketoimintastrategian kehittämisen ansiosta meillä on nyt selkeät tavoitteet ja välineet niiden toteuttamiseen. Koska olemme käyneet yrityksen elinkaaren vaiheet läpi, tiedämme, mitä vaikkapa firman myyminen eteenpäin vaatii tulevaisuudessa”, Rantala tähdentää.

Lue kuinka Jyväskylän yliopiston opiskelijat Juuso Tiitola ja Olli Järvi loivat omaa työelämäänsä ja lopulta tekivät yrityksestään exitin.

 

Yrittäjävalmennus on ainutkertainen mahdollisuus kasvaa ja kehittyä

Nyt Rantala katsoo Biketaxin tulevaisuuteen luottavaisin mielin. Jatkuvuus on vakiinnuttanut tekemistä, kun tutut kumppanit jatkavat edelleen yhteistyötä ja samat kasvot polkevat riksoja.

”Sekä Turun että Helsingin pyörätaksitoiminta rullaa mukavasti. Meillä ei ole enää tarve laajentaa toimintaamme uusiin kaupunkeihin, vaan nyt keskitymme olemassa olevien kaupunkien toiminnan kasvattamiseen.”

Liiketoimintastrategian kehittäminen jatkuu siis edelleen. Nyt yrityksessä mietitään, miten vanhuksia saataisiin pyöräriksojen kyytiin. Tämä lisäisi asiakasmäärää päiväsaikaan, mutta ennen kaikkea saattaisi vanhukset ja nuoret yhteen uudenlaisella ja hauskalla tavalla.

Vaikka Yrittäjävalmennus päättyi viime vuonna, Rantala pitää sitä edelleen ainutlaatuisena mahdollisuutena.

”Valmennuksessa ei kannata odottaa valmiita vastauksia, mutta sen turvallisessa, innostavassa ja motivoivassa ympäristössä voi kasvaa yrittäjänä ja kehittää omaa yritystään.”

liiketoimintastrategia-biketaxi

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT