Skip to content
Paula Koivupalo25.2.2021 14:16

Yrittäjävalmennuksesta apua myyntiin - samat työkalut yhä käytössä

Elettiin vuotta 2014 kun kahden nuoren miehen tiimi oli päättänyt perustaa yrityksen visionaan rakentaa maailman suurin konsulttifirma ilman yhtäkään konsulttia. Ville Häll ja Jussi Galla olivat ideoineet yrityksen strategiseen kehittämiseen soveltuvan Topaasia-lautapelin, joka helpottaisi yritysten sisäistä keskustelua. Seuraavaksi tarvittaisiin tehokkuutta myyntiin ja maksavia asiakkaita.

Oletko starttailemassa omaa yritystä, tutustu valmennuksiimme

Liiketoiminnan käynnistely eteni maltillisin askelin, mutta kirkkaalla tavoitteella.
”Alkuperäinen idea Jussilla ja minulla oli saada aikaan tapa, jolla yrityksissä voidaan keskustella monesti vaikeista ja abstrakteista asioista, kuten missiosta, arvoista ja strategiasta ilman puuduttavia diashow-sulkeisia tai että keskustelu tarvitsisi ulkopuolista vetäjää”, Ville kertaa yrityksen starttia.

”Soittelimme yritysjohtajille ja kerroimme, että meillä on lautapeli, joka tekee neljässä tunnissa saman kuin markkinoinnin konsultti kuukaudessa. Törkeä lupaus, jonka idea oli saatu Parantaisen Tuotteistamisen kirjoista.”

Mutta idea vetosi asiakkaisiin ja kehittyi. Asiakaspalautteissa toivottiin vieläkin napakampaa lähestymistapaa aikaa säästäen. Kahden miehen tiimi otti tavoitteekseen luoda tiiviin, palaverin mittaisen pelin.

B2B -myynti haltuun

”Hakeuduimme Yritystehtaan Yrittäjävalmennukseen, koska kaipasimme apua erityisesti myynnin tekemisessä ja toteuttamisessa yritysjohdolle. Meitä valmensi huippuvalkku Pasi Teräväinen. Pasi on konkretiaan tähtäävä kaveri, joka opetti meille systemaattisen kassavirran seurannan ja B2B- myynnin perusteet, sekä kuinka seurata ja kehittää muita yrityksen isoimpia toimenpiteitä, kuten markkinointia."

 

”Yrittäjävalmennus oli samaan aikaan kriittinen ja kannustava katselmus siihen, mitä ollaan tekemässä."

 

”Valmentajasta oli hurjasti apua toiminnan ja liikeidean ohjaamisessa oikeaan suuntaan. Hän auttoi tekemään valintoja sen suhteen, mihin asioihin on järkevää panostaa missäkin vaiheessa. Valmennuksessa käytiin paljon läpi myyntiä, myyntitapaamisia ja niiden kulkua. Analysoitiin, miksi joku asiakas oli tehnyt ostopäätöksen, miksi joku toinen ei. Millaisella spiikillä oli menty sisään, millaisia asiakaskohtaamiset olivat olleet ja miten niitä toimintatapoja kehitetään. Tästä opimme ihan valtavasti, sillä yleensä yrittäjät ovat optimistia ja luottavat vain siihen, että myynti rullaa. Harvoin pysähdytään pohtimaan, miten tehdä paremmin eikä vain enemmän.”

Uusien ideoiden putkahtaessa mieleen, tiimin valmentaja Pasi haastoi tiimiä miettimään, onko asiaa järkevää tehdä ja miksi se tehtäisiin - ideoita, kun yleensä on aina enemmän kuin aikaa tehdä.

”Valmennuksessa saimme näkemystä siitä, että isoihin muutoksiin ei kannata hypätä liian nopeasti tai huonoilla ehdoilla, vaikka asia itsessään innostaisi. Olimme esimerkiksi lähdössä tekemään digiversiota aikaisemmin, mutta liian pienillä resursseilla ja liian suppealla näkemyksellä. Valmennuksessa meille todettiin että ‘pojat, miettikääs vähän pidemmälle’”, Ville summaa.

”Yrittäjävalmennus oli samaan aikaan kriittinen ja kannustava katselmus siihen, mitä ollaan tekemässä. Useat työkalut, kuten systemaattinen kassavirtalaskelma, ovat edelleen yrityksellämme käytössä. Suosittelen valmennusta kenelle tahansa aloittavalle yrittäjälle. Ulkopuolinen näkemys osaavilta ihmisiltä on aina tervetullutta.”

topaasia

 

Liiketoimintamalli laajentuu – sijoittajat mukaan

Muutama vuosi sitten tiimi totesi oppineensa riittävästi korttipelisessioista ja uskalsi investoida pelikokonaisuuden kehittämiseen vieden tuotteen digitaaliseksi versioksi.

”Näin hyppäsimme fyysisten tuotteiden myymisestä SaaS (Software as a Service) liiketoimintaan ja sillä tiellä olemme edelleen”, Ville kertoo.

Nyt mukana ovat yrittäjien lisäksi myös pääomasijoittajia, koska digitalisoitumiseen tarvittiin alkuun enemmän pääomaa. Tiimi otti yhteyttä sijoittajiin, kuten Kim Väisäseen, ja oppia ammennettiin liiketoiminnan kehittämiseen myös sijoittajien kautta runsaasti.

”Ensimmäisen ulkopuolisen rahoituksen kerääminen ja jengin kasvaminen oli erittäin iso voitto. Ja se, että tiimissä on nyt mukana täysipäiväisesti neljä ihmistä, on suuri voimavara.”

Tällä hetkellä Topaasia on hyötypelipalvelu, jonka avulla keskustellaan niin pienissä firmoissa kuin monikansallisissa pörssiyhtiöissä eri aiheista aina tiimin ja työyhteisön kehittämisestä toimintatapojen ja strategian implementointiin. Voit halutessasi käydä kokeilemassa Topaasiaa ilmaiseksi 14 päivän ajan.

”Haluamme että Topaasiasta tulee THE menetelmä työelämän kehittämiseen!” Ville kiteyttää.

 

yrittäjävalmennus-cta

avatar

Paula Koivupalo

markkinointipäällikkö #markkinointi #tapahtumat #oppilaitosyhteistyö paula@yritystehdas.fi 040 759 9224

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT