Skip to content
Oona Tynkkynen16.1.2023 13:43

Halusimme luoda omaa työelämää - Yritystehtaalta työkaluja ja tukea 

Kun palo lähteä yrittäjäksi syttyy, ei sitä niin vain sammuteta. Näin kävi Jyväskylän yliopistolla kauppatieteitä opiskelleille Juuso Tiitolalle ja Olli Järvelle. Nuorilla miehillä oli kova halu ryhtyä yrittäjäksi, mutta mielessä ei ollut mullistavaa liikeideaa. 

Neljännen yliopisto vuoden aikana elämässä tuli sopiva hetki yrityksen perustamiselle. Opintoja oli kasassa jo hyvin ja opintotuki rullasi. Niinpä kaksikko lähti liikkeelle yritysideansa kanssa siitä, mitä heillä oli – omasta osaamisesta. 

”Meillä ei ollut yritystä perustettaessa mitään ultimaattista bisnesideaa, mutta meillä oli meidän osaaminen. Olimme molemmat tehneet myyntiä ja ensimmäinen ideamme oli lähteä tekemään ulkoistettua myyntiä yrityksille”, Juuso kertoo. 

“Teimme sitä pari kuukautta toimeksiantoasiakkaalle pahimman korona lockdownin aikaan, kunnes huomasimme, ettei idea lähde lentoon emmekä saa skaalattua bisnestä”, Olli muistelee. 

 

Megatrendit vievät yritysidean uudelle tasolle 

Kun Olli ja Juuso törmäsivät tilanteeseen, ettei oma idea lähtenyt lentoon, kuten he halusivat, alkoi kaksikko tekemään myynnin ohessa markkinointia ja markkinatutkimuksia. 

”Yksi markkinatutkimus oli sellainen, jossa tutkimme muun muassa vesijetteilyä, motocrossia, mönkijäskeneä ja maastopyöräilyä. Markkinatutkimusta tehdessä huomattiin, että pyöräskene ja varsinkin sähköpyöräily ovat kasvaneet todella paljon viimeiset viisi vuotta”, Olli kertoo. 

Olli ja Juuso tunnistivat, että sähköpyöräilyyn yhdistyy monta isoa megatrendiä, kuten liikunnan lisääntyminen, ekologinen liikkuminen ja liikkumisen sähköistyminen.  

”Huomasimme, että kasvun suhteen pyörämarkkinassa olisi iso potentiaali”, Juuso sanoo. 

Juuso ja Olli lähtivät tutkimaan sähköpyöräilyn kasvun taustaa ja he huomasivat, että sähköpyörät olivat vielä aika tuore tuotekategoria Suomessa. Tämän lisäksi Suomeen oli tammikuussa 2021 tullut verouudistus, jonka mukaan työsuhdepolkupyörä on verovapaa etu työntekijälle 1200 euroon vuositasolla. 

“Ymmärrettiin, että veroetu on buustannut pyörien hankkimista ihan valtavasti viime vuosina ja aloimme miettiä, miten itse pääsisimme markkinaan”, Juuso jatkaa. 

Ensimmäinen ajatus oli rakentaa ”Swappie -tyyppinen” palvelu sähköpyörille eli käytettyjen ja huollettujen sähköpyörien verkkokauppa. 

“Meidän ajatuksenamme oli ostaa polkupyörävuokraamoiden vanhan kauden pyörät pois uusien mallien tieltä, kunnostaa ne ja myydä”, Olli avaa ideaa. 

Olli ja Juuso tiesivät, että pyörävuokraamot uudistavat kalustoaan säännöllisesti uusien mallien saapuessa ja he aloittivat kontaktoimaan vuokraamoita. 

”Soitimme syksyn aikana varmaan 30–40 polkupyörävuokraamoa läpi. Ideasta, jossa vuokraamot pääsisivät helposti kumppanin kautta eroon vanhoista pyöristä, tykättiin. Mutta samaan aikaan vallalla ollut koronan aiheuttama raaka-ainepula loi epävarmuutta uusien pyörien saatavuuteen, minkä vuoksi kukaan ei uskaltanut siinä hetkessä lähteä mukaan”, kaksikko kertoo. 

Nuoret yrittäjät eivät kuitenkaan jääneet tuleen makaamaan, vaan idea jatkojalostui. Mukaan tulivat työsuhdepolkupyörät. Kaksikko opetteli työsuhdepolkupyöriin liittyvää lainsäädäntöä sekä teki kilpailija-analyysia alalla olevista toimijoista. 

“Meidän onni oli, että ala oli uusi ja kaikki alan toimijat olivat startupeja”, Juuso ja Olli kertovat. 

Kilpailija-analyysin perusteella Juuso ja Olli päättivät tehdä asiat paremmin kuin muut. Kaksikko alkoi rakentamaan markkinoiden helpointa tapaa hankkia työsuhdepolkupyörä. 

"Lähdimme liikkeelle ajatuksesta, että työntekijän tulee pystyä hankkimaan työsuhdepyörä lisävarusteineen suoraan verkkokaupasta kotiin kuljetettuna. Palvelumme sisältää kaikki työsuhdepyörien hallinnointiin liittyvät asiat, jolloin asiakkaan tehtäväksi jää ainoastaan pyöräedusta nauttiminen”, nuoret yrittäjät kertovat. 

Ensimmäinen työsuhdepolkupyörille tarkoitettu verkkokauppa eCycled lanseerattiin helmikuussa 2022. Verkkokauppa sai hyvän vastaanoton ja nuoret yrittäjät saivat nopeasti idealleen proof of conseptin eli soveltuvuusselvityksen. Proof of consept on tuotekehityksen ensimmäinen askel ja se näyttää, toimiiko idea todellisuudessa. Myöhemmin keväällä nuoret yrittäjät saivat yrityksestään ostotarjouksen ja päätyivät tekemään yrityskaupat yrityksestään. Lue tarkemmin kaksikon tekemästä exitistä. 

 

Jos olisimme jääneet tekemään tätä villasukat jalassa kotiin, oltaisiin jo kaaduttu” 

Samaan aikaan, kun yritysidea eli ja kehittyi, oli kaksikko mukana Yritystehtaan Yrittäjävalmennuksessa. Yrittäjävalmennukseen kaksikko löysi tiensä JESin eli Jyväskylä Entrepreneurship societyn kautta, jonka toiminnassa he olivat olleet ennen yrityksen perustamista. JES on yrittäjähenkinen yhteisö opiskelijoilta opiskelijoille, joka tarjoaa muun muassa puhujatapahtumia, workshopeja, inspiraatiota ja mahdollisuuksia. 

”JESin silloinen puheenjohtaja Oskari Friman vinkkasi meille Yritystehtaan valmennuksista ja päädyimme tapaamaan Yritystehtaan yritysvalmentaja Mika Fiskiä, joka näki meissä potentiaalia. Päädyimme tapaamisen jälkeen hakeutumaan Yrittäjävalmennukseen.” 

Yrittäjävalmennus on Jyväskylän yliopiston ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoille, tutkijoille ja henkilökunnan yrityksille suunnattu vuoden kestävä, henkilökohtainen valmennus, joka räätälöidään yrityksen tarpeisiin. Lue Yrittäjävalmennuksesta lisää! 
 
Juuso ja Olli pääsivät vuoden kestävässä, henkilökohtaisessa Yrittäjävalmennuksessa kokeneen yritysvalmentajan Pasi Teräväisen oppiin. Pasin valmennuksen ansiosta nuorten yrittäjien ymmärrys yrittäjyyteen liittyvistä asioista kasvoi. Valmennus auttoi ymmärtämään mm: 

  • miten firmaa pyöritetään 
  • miten hallituksen kokouksia pidetään ammattimaisesti 
  • kirjanpitoa 
  • laskutusta 

”Saimme myös käyttöön Pasin laajat verkostot ja saimmekin pidettyä monia sparrailuita kovien osaajien kanssa, mikä loi uskoa omaan toimintaa”, Juuso ja Olli kertovat ja korostavat, kuinka tärkeää oli päästä hyödyntämään Yritystehtaan tiloja. 

“Jo se, että saatiin olla Yritystehtaan vaikutuspiirissä ja kunnon tiloissa, teki paljon. Jos olisimme jääneet tekemään tätä villasukat jalassa kotiin tai pyörimään koulun tiloihin, oltaisiin jo kaaduttu”, Juuso sanoo. 

 

“Valmennustapaamisissa pääsee reflektoimaan omaa tekemistä ulkopuoliselle, mikä antoi todella tärkeää oppia ja auttoi tekemään havaintoja omasta tekemisestä.”

 

Yrittäjät pitävät tärkeänä säännöllisiä valmennustapaamisia. 

“Valmennustapaamisissa pääsee reflektoimaan omaa tekemistä ulkopuoliselle, mikä antoi todella tärkeää oppia ja auttoi tekemään havaintoja omasta tekemisestä.”

 

Tiimi kasaan ja omaa työelämää luomaan! 

Harvoin timanttiset ideat syntyvät kerralla, vaan ne muotoutuvat ajan kanssa kuten Juuson ja Ollin tarina osoittaa. Juuso ja Olli kannustavatkin lähtemään rohkeasti kokeilemaan ja kehittämään ideaa kokeiluiden ja omien taitojen kautta. Lue myös yrittäjyysasiantuntijan 5 vinkkiä aloittavalle yrittäjälle. 

 

Jos tekee puolilla valoilla, niin aina on joku, joka tekee sua paremmin. Näitä oppeja, mitä yrittäjyyden polulle mahtui, ei ois opittu koulunpenkillä. Jos haluaa tuloksia, voi välillä olla myös rankkaa, jolloin on hyvä, että on tiimi, joka tsemppaa!” 

 

“Osakeyhtiön perustaminen ei vaadi paljoa ja yrittäjyyttä on helppo lähteä kokeilemaan. Mekin oltiin vielä opiskelijoita, eikä asiantuntijoita, kun perustettiin yritys. Oltiin riittävän hyviä ja ollaan otettu asioista selvää ja opeteltu se, mitä on tarvinnut.”  

Yhdessä yrittäneet Juuso ja Olli korostavat tiimin merkitystä yrittämisessä. 

”Jos haluatte lähteä yrittäjäksi, niin lähtekää! Ottakaa hyvä porukka kasaan, lyökää hynttyyt yhteen ja lähtekää tekemään. Mutta tehkää realiteetit selväksi kaikille, lähdetäänkö hommaan läpällä vai tosissaan”, Juuso kannustaa. 

Mikä on aina yrityskauppaan eli exittiin päätyneiden nuorten yrittäjien menestyksen avain heidän omasta mielestään? 

“Tahtotila, hyvä draivi ja halu onnistua. Ilman niitä ei tulisi mitään. Jos tekee puolilla valoilla, niin aina on joku, joka tekee sua paremmin. Näitä oppeja, mitä yrittäjyyden polulle mahtui, ei ois opittu koulunpenkillä. Jos haluaa tuloksia, voi välillä olla myös rankkaa, jolloin on hyvä, että on tiimi, joka tsemppaa!” 

CTA-yrittäjävalmennus

avatar

Oona Tynkkynen

sisällöntuottaja #some #graafinensuunnittelu #viestintä oona@yritystehdas.fi 0400 249 616

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT