Skip to content
Oona Tynkkynen7.12.2022 13:45

Kansainvälistymistä hakeva Tridea tekee tiedolla johtamisesta arkipäivää

Oletko kuullut puhuttavan tiedolla johtamisesta? Viime vuosina megatrendiksi noussut tiedolla johtaminen tarkoittaa ajantasaiseen ja oikeaan tietoon perustavaa päätöksentekoa. Olennaista tiedolla johtamisessa on saada laadukasta dataa, jota analysoidaan päätöksenteon tukena. Monissa yrityksissä tiedolla johtaminen koetaan usein työläänä, kun päätösten tueksi kerättävä data pitää kerätä useista eri lähteistä ja moni ei jaksa siksi edes aloittaa. Hautomoyrityksemme Tridea tekee palvelunsa BisLenzin avulla tiedolla johtamisesta helppoa.

 

Tiedolla johtaminen - analytiikasta arkipäivää

Tiedolla johtamisen alusta BisLenz on Tridean rakentama digitaalinen analytiikka- ja raportointipalvelu, joka auttaa yrityksiä ja verkkokauppoja kehittämään asiakaskokemusta tuomalla kaiken tarvittavan datan yhteen paikkaan.

“BisLenz on työkalu erityisesti yritysjohdolle, jolla ei ole aikaa, eikä välttämättä osaamista etsiä tarvittavaa dataa ja koostaa sitä tietoon pohjautuvan päätöksenteon tueksi. Palvelumme hakee tarvittavan datan automaattisesti yhteen paikkaan ja luo siitä automaattisesti visuaalisia näkymiä, mikä helpottaa tiedolla johtamista”, Tridean yrittäjä ja toimitusjohtaja Marko Filenius kertoo.

Kilpailijoista Tridean erottaa nopea ja helppo käyttöönotto sekä datalähteiden ja –kombinaatioiden määrä. Tridea haluaa olla it-yritys, jossa välitetään aidosti asiakkaista ja palvellaan asiakkaita hyvin.

“Meiltä saat avaimet käteen. Kun datalähteet kytketään käyttöön, on asiakkaalla tyhjän ruudun sijaan edessään valmiit visualisoinnit. Olemme hyvässä kasvussa ja meillä on menossa hyviä projekteja paljon. Yksi haaste, joka tästä seuraa on se, että pystymme pitämään haluamme tason palvelussamme.”

Marko kertoo, että yrityksen ensimmäisen vaiheen kasvutavoite onkin, että yritys kasvaa sellaiseen kokoluokkaan, että sillä on resursseja tehdä asioita fiksusti. Pitkän yrittäjähistorian omaavalle Markolle on tärkeää tehdä asioita hyvällä fiiliksellä eikä asioita saa tehdä liian ryppyotsaisesti.

”Jos rupeaa kiristämään, pitää pitää paussia. Tämä on yksi syy, miksi emme ole vielä kiirehtineet ulkopuolisen rahoituksen hakemisessa, kun siihen ei ole ollut pakkoa. Toistaiseksi olen halunnut pitää oman kontrollin siinä, miten asioita tehdään.”

 

Kansainvälistyminen seuraavana isona askeleena tiedolla johtamisen alustalla

Tällä hetkellä Triden tilanne on Marko Fileniuksen sanoin hyvissä kantimissa. Yritys sai keväällä 2022 Business Finlandin rahoituksen tuotekehitykseen, mikä tuo kassaan vakautta. Yritys myös niitti mainetta Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hankeen innovaatiokilpailussa ja voitti Helsingin kaupungin kilpailutuksen. Seuraavat askeleet Tridealla on jo selkeät. Halu tehdä uusia fiksuja juttuja on kova.

”Olemme koko ajan kehitelleet tekoälyasioita taustalle ja ne alkavat olla vähitellen tuotantokunnossa. Valtakunnan tasolla matkailupuolen kehitystyö laajenee, kun kirjoitimme lokakuussa 2022 Helsingin kaupungin kanssa sopimuksen matkailualan tiedolla johtamisen alustasta.”

 

”Ensimmäisen Hautomovuotemme aikana olemme nousseet uudelle tasolle tekemisessä Yritystehtaan tuella. Tällä hetkellä olemme hyvässä tilanteessa. Toivon, että kv-avaus saadaan tehtyä ensi vuoden aikaan.”
- Marko Filenius

 

Helsingin kaupungin kanssa tehty sopimus on Tridealle merkittävä niin eri alueiden yhteistyön kehittämisen näkökulmasta kuin sopimuksen arvolta. Marko Filenius toivoo, että Helsingin kanssa tehty sopimus voi olla aikaansaamassa ketsuppipulloefektiä.

”Sopimus tarjoaa meille todella hyvän tilanteen ja ovia kasvuun. Helsingin kaupungin kanssa tehty sopimus antaa uskoa siihen, että kansainvälinen avaus on mahdollinen. Meillä on hyviä referenssejä ja puolestapuhujia Suomessa, jotka ovat hyvin verkostoituneet kansainvälisestikin.”

Marko näkee, että softayhtiön on kyettävä kansainvälistymään, jos se haluaa selkeämmin kasvaa. Kansainvälistyminen onkin ollut yhtiön tavoitteena alusta asti. Se näkyy muun muassa softan käyttöliittymässä ja BizLenzin markkinoinnissa, jotka on kaikki tehty englanniksi. Myös yrityksen käyttämistä datalähteistä valtaosa on globaaleja.

Yritystehtaan Hautomossa vuoden mukana ollut yrittäjä kokee, että Hautomo tukenut tavoitetta tehdä avaus kansainvälisille pelikentille:

”Ensimmäisen Hautomovuotemme aikana olemme nousseet uudelle tasolle tekemisessä Yritystehtaan tuella. Tällä hetkellä olemme hyvässä tilanteessa. Toivon, että kv-avaus saadaan tehtyä ensi vuoden aikaan.”

 

Hautomosta verkostoja, asiakkuuksia ja rahoitusosaamista

Suurin syy Tridean Hautomoon hakeutumiselle oli tarve päästä verkostoitumaan pahimpien koronavuosien jälkeen. Pitkän kokemuksen omaavana yrittäjänä Marko tietää, että asiantuntija apua on saatavilla paljon, kun avaa vain lompakon. Yritystehtaan Hautomo tarjoaa valmennuksen ja asiantuntija avun lisäksi kuitenkin yhteisön, mikä oli Markolle ratkaisevan tärkeä asia Hautomoon hakeutumisessa.

”Kun yksi Tridean hallituksen jäsenistä törmäsi Yritystehtaaseen ja vinkkasi, että katotaas, mikä tää on, olin heti valmis sanomaan kyllä. Näin heti Hautomon yhteisön ja verkoston tuoman arvon. Yrittäjänä pitää päästä verkostoitumaan ja näkemään ihmisiä”, Marko kertoo. Katso, kuinka Yritystehtaan Hautomoon pääsee mukaan.

Toinen tärkeä syy Hautomoon hakeutumiseen liittyy vahvasti myös ihmisiin.

”Jokainen keskustelu, jonka käyn eri ihmisten kanssa täällä, kehittää loppupelissä meidän tekemistämme. Olemme myös saaneet muilta Hautomon yrittäjiltä, kuten Green Carbonin Matti Toivoselta paljon vertaistukea ja sparrailua."

Vaikka Markolla on takanaan pitkä kokemus IT-alalta sekä bisneksen tekemisestä, korostaa hän, että vaikka kuinka paljon olisi kilometrejä takana, ei voi ylenkatsoa, että osaisi kaiken. Markon mukaan tilanne on oikeastaan päinvastoin: ”silloin tietää paremmin, että hyviä ideoita kävelee vastaan, kun vain pitää korvat auki.”

Kolmas merkittävä syy Hautomoon hakeutumiselle oli Yritystehtaan tiimin rahoitusosaaminen.

”Vaikka ulkopuolisen rahoituksen hakeminen ei ole meillä agendalla vielä, on se yksi todennäköinen skenaario, joka on jossain vaiheessa edessä. Rahoituksesta minulla on loppujen lopuksi hyvin vähän käytännön kokemusta. Uskon, että Hautomon kautta saan varmasti sellaista oppia rahoituksesta, mitä tarvitsemme siinä vaiheessa, kun rahoituksen haun hetki tulee.”

Rahoituskelpoisuuden kehittämistä tiimi on jo tehnyt Marko Sorrin opeilla.

”Olemme lähteneet tutkimusten pohjalta kirkastamaan strategiaa ja etsimään kohtia, jotka ovat vähiten hoidossa.” Lue valmentajiemme vinkit rahoituskelpoisuuden kehittämiseen ja sijoittajan löytämiseen.

Ensimmäinen hautomovuosi on Marko Fileniuksen mukaan mennyt todella nopeasti. Hän näkee, että kaksi vuotta Hautomossa on hyvä aika. Suurimmat hyödyt ensimmäisen Hautomo vuoden ajalta ovat verkostoituminen ja ajatusten sparraaminen valmentajien kanssa:

”Hautomon myötä olemme tavanneet uusia yhteistyökumppaneita. Hautomo on myös pakottanut miettimään olennaisen tärkeitä asioita, joita ei muuten olisi tullut miettineeksi ja aloittaneeksi.  Hautomossa olo on tuonut meille myös asiakkuuksia, joten voin sanoa, että tämä matka on ollut vaivan väärti!”

tiedolla-johtamisen-alusta-kehittyy-hautomossa

avatar

Oona Tynkkynen

sisällöntuottaja #some #graafinensuunnittelu #viestintä oona@yritystehdas.fi 0400 249 616

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT